core de sta città

Core de sta città, hjärtat i den här staden, tycker jag var ett lämpligt namn på denna blogg.
Jag hade tänkt att presentera min idé med denna blogg, vilket jag också kanske redan har gjort genom underrubriken. AS ROMA, annan fotboll samt funderingar kring övriga samhället. För att utveckla det hela lite, så är åtminstone mitt mål, att skriva om fotbollens inverkan på övriga samhället. Fotbollen är på sitt sätt rätt så svart-vitt. Genom fotbollen syns klart och tydligt vilka stämningar som finns i samhället som helhet.

För att förklara detta närmare använder jag mig av min kära far, Sten, som har en lite annan infallsvinkel på fotbollen och läktarkulturen. Sten ser, när vi pratar om läktarkulturen, en benägenhet hos dem på ?ståplats? att söka sig till olika periferier för att vinna erkännande och samhörighet. Till exempel åsidosätts den politiska digniteten av honom. Den politiska medvetenheten ifrågasätter han. Visst finns där en politisk medvetenhet, annars skulle det ju inte existera överhuvudtaget, men finns verkligen djupet där?

 Här hävdar jag att det inte finns möjlighet eller behövs något annat än en ytlig ?fasad? för de politiska yttringarna som finns på läktarna. Det elementära första steget ligger i att först och främst skapa något som helst intresse för yttringen. Jag har i och för sig inte något som helst exempel på att supportergrupperingar arbetar vidare med sina yttringar, men bara genom att göra en synvinkel gripbar så skapar de ändå intresse och debatt.

 Jag skulle vilja försvara alla politiska handlingar kring fotbollen, handlingar som från till exempel min far, ses som ytterligheter från vänster till högerpereferierna. Det är klart det är dessa yttringar som görs i samband med fotboll och inte de rådande liberala krafterna. Den enda etablerade politiska representanten syns genom reklamskyltar för antingen moderaterna eller sossarna. Dessa är ju redan stora aktörer i det offentliga samtalet. Jag påstår att dessa yttringar kring fotbollen skapar ett nytt offentligt samtal. Det måhända att åsikterna som förs fram på läktarna redan finns med i någon slags debatt, men genom fotbollen så når åsikterna så många fler än de som är godkända aktörer inom det offentliga samtalet/samtalen.

En fråga både jag och min far ställt oss är vad klubbarna har gemensamt med dessa politiska yttranden. Vad har en klubb som Lazio för band med sin, delvis, fascistiska publik? Eller Livornos vänster radikala supportrar, vad har klubben gemensamt med dessa? Klubbarna är djupt rotade i det kapitalistiska systemet vilket leder till frågan om de genom spelarköp och kanske till och med börsnotering kan stå på samma sida som sina fans?

För att vara fotbollsintresserad överlag behövs en acceptans för spelets business. Pengar förstör acceptansen politisk medvetenheten på sätt och vis.

 

 

En liten inledande reflektion som jag kommer fördjupa mig mer i? längre fram... i tiden!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0