Fixed Gear

Sen några veckor tillbaka har jag varit totalsåld på fixed gear cyklar, jag har tillochmed prutat till mig en gammal racer hoj för ombyggnad. En gammal crescent racer från sent 80-tal/tidigt 90-tal blev det. Ful som stryk från början men med en hel del potential i mina ögon. Men fy fan vad mycket mer krångligt det var än vad jag kunde tänka mig från fösta början..! Ett helt nytt fackspråk att sätta sig in i, en hel ny värld av komponenter som ska sättas in i ett sammanhang. En utmaning som jag gett mig fan på att klara. Ställt en massa frågor på en massa forum för cykelentusiaster, gått till cykelaffärer och disskuterat bästa sätt att bygga om cykeln. Fixed gear betyder by the way att tramporna och kedjan är fixerat vid bakhjulet så att så fort det är rull på hjulet är det också rull på tramporna. En velodromcykel helt enkelt. Jag har slipat hela ramen och målat om den till "jaguar-grön". En sån där mörkgrön färg som fina jaguarbilar har... Så ska alla detaljer vara i guld och mörkt läder hade jag tänkt...än så länge går det som planerat. Jag och brorsan, som också håller på med en (en italiensk skönhet!), ska ikväll beställa hubs från staterna.
image1
Sånna ska jag ha. Ja, jag vet att dom inte är i varken läder eller guld men det är undantaget som bekräftar regeln!
Jag var redan ute på landet och skulle precis sätta igång med att fortsätta meka med min cykel när jobbet ringde och bad mig jobba ett eftermiddagspass, 14.00-22.45. Inget mek, istället blev det cykel tillbaka de tre milen utan att egentligen fått någonting gjort på cykeln... I år kommer nog nationaldagen uppskattas väldigt, jag är ledig eftersom jobbet är stängt och jag kan utan rädsla för att telefonen ska ringa cykla ut i det vackra vädret och fortsätta jobba på min nya skönhet... To be continued...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0