George Soros VATTENE!

Det är dags att uppdatera 2005 års banderoller med texten Rosella vattene. George dra åt helvete! George Soros är nämligen inte välkommen att köpa upp och McDonaldisera mitt Roma. Inte heller någon annan amerikan är välkommen att fördärva en klubb med fina anor sedan 1927.

Han är en av de största själv och medieutmålade världsräddarna och samtidigt en av de största kapitalisterna i världen. Enligt Forbes lista över de rikaste personerna i världen ligger herr Soros på 80:e plats. Soros är känd här i Sverige för att ha knäckt den svenska kronan, även det brittiska pundet har knäckts av finanshajen. Han besitter en otrolig makt inom finansvärlden. Moskvabörsen är ännu ett exempel då den sjönk kraftigt när det ryktades om att Soros skulle sälja ut. De senare åren har han fått en finare framtoning då han inte bara är finanshaj utan också en välgörare som propagerar för en bättre världsordning. En ordning där marknadens roll ska begränsas. Han vill inte se det globala kapitalistiska systemet förstöra sig självt. Han berikar sig med ena handen och ger astronomiska allmosor med den andra som Zizek sagt om terrorismens siamesiska tvilling.

Men Soros kan komma att ta sig vatten över sitt ålderstigna huvud då han ger sig in i kampen om att köpa upp Associazione Sportiva Roma. Ty Roma handlar inte om pengar. Roma handlar om kärlek, passion, familj och Rom. Romas ägare Franco Sensi och hans bolag Compagnia Italpetroli S.p.A. har majoriteten av AS Roma S.p.A. med 64,3%. Familjen Sensi har varit i presidentsätet sedan 1993, i 15 år nu. Den nu 82-åriga Franco lämnade 2004 över till den oprövade dottern Rosella som motarbetad av de flesta till slut fick Roma på benen och resten är en fortlöpande framgångssaga. Soros chans att ta över en klubb med stort anseende och status ligger i den ackumulerade skuld som Italpetroli innehar. Men det är värt att poängtera att skulden som Roma hade (uppgick till mer än 2 miljarder svenska kronor) förvandlats till positiva tal på bara några år genom en familjär framtidsstrategi.

Jag ställer mig i samma fålla som Henrik Politis på svenska fans tillhör. Jag är honom evigt tacksam för den artikel om amerikanska ägare han publicerade tidigare i veckan. Jag är hellre fattig med hjärta än rik utan själ. Jag vill inte riskera att mitt fina Roma förlorar sitt hjärta och själ och blir en italiensk upplaga av Panos Ljungskile eller ett föraktat Chelski.


image34
Låt oss långsamt få skynda vidare på våran framgång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0