Dags att bryta tystnaden

Jag slutade kolla på förnedringen i förrgår vid 5 eller 6-0.
Då stängde jag av TV-apparaten hemma och gick med uppgivenheten hängande över mig till min Stine.
Ska man skratta eller gråta? Jag valde att skratta, då. Nu gråter jag.
Då kände jag det komiska i att allt gick uniteds väg och inget gick Romas. Italienarna som innan matchen bara hade släppt in fem mål i champions leage släppte in hela sju i en och samma match, kan man göra annat än att skratta åt det hela?

Nu gråter jag. Nu börjar den tuffa perioden, tiden då man kommer bli tråkad till tusen av allt och alla.
För at låta bli att ödsla all min kroppsvätska på just tårar kommer jag besvara allt som har med matchen att göra med att De Rossi gjorde det klart snyggast målet. Ett mål som får mig att minnas tillbaka till OS i Aten och JO Waldners titta-bort-poäng... Jag har sett målet i efterhand och sett det om och om igen.

Totti uttryckte allt som vi kände så kort och koncist. "Det är den sorgligaste kvällen i min karriär".
Ingenting stämde. Ingenting. Tillställningens behållning var helt klart de tappra fyra tusen Roma fans som trots det stora misslyckandet sjöng "Roma, Roma, Roma". De Rossi skämdes för förnedringen och skämdes ännu mer för supportrarnas fortsatta stöd och kärlek. Totti bad om ursäkt till alla fans och önskade att han kunnat återbetala de tillresta på bättre sätt. Det är bara att hoppas att den återbetalningen kommer ske resten av säsongen. Jag skulle helst av allt se att lazio besegras och förnedras på samma sätt som Catania för ett halvår sen. Il Capitano, vad säger du? Är det en deal?
image19

Hur som helst. Som Roma-supporter är det bara att strunta i den här trista sista matchen och se till helheten i den här cupframgången. Lazio presidenten Claudio Lotito har sagt i en intervju att hans klubb inte ens kan mäta sig med lokalkonkurrenten. "Hur kan vi ens tänka tanken på att mäta oss med Roma som är ett av Europas topp åtta lag?" säger han och fortsätter "vi har inte kapacitet till det". Vägen fram till kvartsfinalen har varit fantastisk. Att komma så långt är historia. Tänker man tillbaka på var vi befann oss för två år sedan blir bedriften ännu större. Serie A kontraktet säkrades i sista omgången med uddamålsseger...
Jag är nöjd med mitt Roma och säsongen så långt. Behåller vi andra platsen är det här en säsong att minnas. Faktiskt. FORZA!






På frågan om Spalletti kunde ha ändrat något för att få en annan match utgång:
"Kunde jag ha ändrat på något? Jag hade stannat hemma"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0