Bojkott

AS Roma eller övrig fotboll kan det knappast skrivas under, frågan är om det går med övriga samhället? Hur som helst är jag väldigt trött på allt negativt prat kring cykelsporten. Ett bra tag har debatten kring cykel och de olympiska spelen handlat om en eventuell uteslutning av sporten p g a alla dopningsavslöjningar som görs inom sporten. OS vill vara de rena och glada sportandans spel där alla tävlar på lika villkor. En sund och bra inställning men att då sparka ut en stor sport där det internationella förbundet jobbar hårt med tester vecka in och vecka ut blir helfel. Alla våran "Gotland" Lövkvist sa i en intervju i SVT härom veckan att han och hans stall testas två gånger i veckan. Stallet och internationella cykelförbundet jobbar alltså hårt för att hålla sporten så ren som möjligt och också för att bevisa att detta bekymmer med oärliga idrottsutövare tas på allvar. Jag är trött på att, utöver Tour De France, enbart få höra negativa nyheter från cykelvärlden i media. Det är så mycket mer. Detta leder till att jag blir dubbelt upprörd då 7 friidrottare på en och samma gång blir avslöjade. Ingen debatt om friidrottens vara eller icke vara i OS lyfts fram. Är detta för IOK och övriga världen ser friidrotten som de olympiska spelens själ eller är det publikintäkter, publikintresse eller något annat som förhindrar att det ens blir en debatt om detta?!

Jag tror inte på en olympisk bojkott mot friidrotten, inte heller mot cyklingen, men jag tycker uppradade dopningsavslöjanden ska hanteras på samma sätt. Oavsett vilka länder de minsstänkta kommer ifrån, vilken sport eller tränare de samarbetar med. En debatt om vad som ska göras för att bestraffa dessa onda krafter måste få nya vindar i seglen. En eventuell bojkott av friidrotten skulle öka pressen på alla inblandade. Såväl utövare som kontrollanter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0